Thursday, June 3, 2010

Wanita dan Aurat (1)

Firman Allah SWT:

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka MENUTUP BELAHAN LEHER BAJUNYA DENGAN TUDUNG KEPALA MEREKA" (An-Nuur:31)

Ayat ini diturunkan 1400 tahun yang lalu... Tiada lagi alasan tidak sampai seru untuk menutup aurat bagi wanita Muslim. Sudah termaktub di dalam Al-Quran para wanita WAJIB menutup aurat mereka bahkan Allah menyuruh mereka melabuhkan tudung supaya kehormatan mereka lebih terpelihara daripada mata-mata nakal yang memandang.

Indahnya Islam, martabat wanita diletakkan di tempat yang tinggi. Islam begitu menitikberatkan maruah para wanita. Selebihnya tinggal lagi kita untuk melaksanakannya. Memelihara hukum Allah menunjukkan kita pelihara Islam yang kita anuti. Berusahalah untuk tunaikan kewajipan ini supaya kita terpelihara daripada azab kubur kelak akibat tidak menutup aurat.

No comments: