Tuesday, November 26, 2013

Berbuat Baiklah Walaupun Dalam Kesusahan

Dua orang pemuda melalui kawasan salji telah tersesat dari kumpulan. Mereka berjalan mencari jalan pulang. Di tengah jalan mereka bertemu seorang yang kesejukan juga tersesat jalan. Mereka berdua berbalah sama ada hendak membawa orang tua ini atau tidak kerana ia tidak boleh berjalan.

Serang dari pemuda itu tidak bersetuju menolong kerana katanya mereka pun dalam kesusahan, manakala pemuda yang seorang lagi tetap mahu menolong, lalu ia menggalas orang tua tersebut. Pemuda yang pertama berjalan dulu meninggal pemuda tersebut. Semakin lama semakin jauh.

Selang beberapa lama berjalan dalam salji itu, pemuda yang menggalas orang tua itu berjumpa suatu tubuh yang terbaring dan hampir tertimbus salji. Bila ia periksa ia mendapati tubuh itu ialah kawannya yang pertama tadi. Ia mati kesejukan. Pemuda itu terus berjalan menggalas orang tua itu. Dia tahu kawannya tidak tertahan kesejukan sedangkan dia boleh berkongsi kepanasan badan dengan orang yang digalasnya. Allah Maha Besar.


Gambar hiasan, dari google

MORALNYA: Berbuat baiklah walaupun kita dalam kesusahan selagi termampu. Perbuatan baik dalam keadaan itu lebih besar ganjarannya. Bersedekah dalam keadaan kita juga memerlukan tentu lebih baik dari keadaan mewah. 

Kisah yang dinukil dalam hadis nabi yang menceritakan sorang yang dahaga di padang pasir, menuruni telaga untnk minum, tiba-tiba dipinggir telaga ia menemui anjing yang kehausan. Ia berusaha mengambil air dengan kasutnya dan memberi anjing itu minum. Dikatakan kerana usahanya itu ia telah diampuni dosanya dan dimasukkan ke syurga. 

Kalau dalam kesusahan pun jangan berhenti berbuat baik pada insan meski pun pada binatang. Siapa tahu, sedangkan Allah Maha Melihat, dan Ia sentiasa menguji hambanya untnk ditempatkan di dalam jannah.

Cerita ini saya copy dari Cikgu Abd Ghani Haron


No comments: