Monday, November 25, 2013

Dosa Di Tangga Masjid

"Saya menulis kali ini ketika dialisis. Nak sentuh perkara kecil sahaja.

Jumaat lepas ketika ke masjid, saya berhenti di tangga utama masjid memerhati mereka yang datang ke masjid untuk solat Jumaat. Di tangga masjid telah banyak kasut dan selipar diletak dekat tangga oleh orang yang datang awal. 

Seorang jemaah yang tiba saya lihat menolak kasut dan selipar dengan kakinya di tangga untuk meletak kasutnya. Datang seorang lagi pun serupa juga, habis lintang pukang kasut orang yang datang awal.

Seorang ustaz tiba-tiba menepuk bahu saya bertanya apa yang saya sedang fikirkan. Saya bertanya, tidakkah berdosa perbuatan mereka menolak kasut orang lain kerana nak letak kasut sendiri? 

Ustaz ini senyum, berdosa katanya, kerana mereka yang datang awal telah mendapat tempat itu sebagai haknya, sama seperti dia mendapat hak di dalam masjid. Mereka yang menolak kasut orang itu mementing diri. Awak datang lewat, carilah tempat yang kosong untuk letak kasut.

Niat sudah baik, tetapi disertai perbuatan dosa. Ianya kecil, tetapi mungkin menyakiti hati orang lain. Kita kadang tidak sedar kita mengumpul dosa. 

FIKIRKANLAN MEREKA YANG BERUSAHA MENJADI BAIK, MESTILAH MEMIKIRKAN DOSANYA WALAU KECIL."


p/s: pernah berlaku pada saya sendiri, pada bulan Ramadhan lepas, atas sebab yang tidak dapat dielakkan, saya terpaksa pulang awal dari masjid. Sampai di tangga, lebih 15 minit mencari selipar tak jumpa-jumpa lagi sampai hampir berputus asa. Sudahlah di bawah cahaya lampu yang malap.

Dalam berkira-kira mahu sahaja pulang dengan berkaki ayam, ternampak seliparku. Owh, hanya sebelah sahaja! Di mana sebelah lagi? Setelah puas mencari akhirnya jumpa sebelah lagi, jauh dari tempat asal, dalam keadaan selipar terbalik pula. 

Alhamdulillah! 
Gembira kerana dah jumpa balik selipar.
Malu yang teramat sangat kerana ramai lelaki di tangga masjid (pintu masjid tidak berasingan antara lelaki & perempuan).
Sakit hati dengan mereka yang tidak bertanggungjawab menyepak-nyepak selipar orang lain!

Teringat pula suatu ketika dulu, ada majlis solat hajat di rumah Atuk. Selesai majlis, semua tetamu mahu pulang. Alangkah terkejutnya melihat selipar di tangga! Semua tersusun rapi. Alhamdulillah, ada lagi mereka yang baik hati, memudahkan urusan orang lain. Pastilah pahala berganda-ganda buat beliau. Semoga Allah merahmatinya.

Pilihan di tangan kita. Mari sama-sama kita berusaha membuat kebaikan. Pasti Allah suka. =)

Gambar hiasan dari google

No comments: